Зразок сертифiкатуОбразец сертификата

Як адаптувати нового співробітника?

1 червня 2014, 3192
Категорія: управління персоналом
Як адаптувати нового співробітника?

Процес адаптації нового співробітника – дуже важлива частина робочого процесу.  Нелегке завдання ввести новачка в курс справ лягає на плечі керівника та ейчар-фахівця.  Від того, наскільки успішно пристосуватися новий працівник залежить дуже багато.  Насамперед – ефективність його праці.
А от якщо адаптацію було проведено недостатньо добре, співробітник може навіть звільнитися.  І у випадку, коли така ситуація повториться кілька разів поспіль – йдеться вже про плин кадрів.  А постійно наймати та шукати нових співробітників – це не тільки дорого та трудомістко, а й призводить до значного зниження ефективності роботи компанії, а також її результатів та досягнень загалом.  Тому набагато вигідніше, якщо працівники приходять у компанію надовго, а не тікають за кілька тижнів.
Однак як провести максимально ефективну та вдалу адаптацію новачка?  Як створити йому комфортні умови та зробити так, щоб результати його праці якнайшвидше вийшли на рівень досвідченіших фахівців, а сам він хотів далі працювати в компанії та лояльно до неї ставився?  Про це поговоримо далі.
Шкідливі поради
На даний момент розроблено багато різних підходів до адаптації нового персоналу.  Проте, далеко не всі з них можна назвати ефективними.  Деякі тільки лякають новачків, а інші викликають у людей, як мінімум, подив.  Отже, почнемо з помилок, яких ейчарам та керівникам не слід робити у спробах якнайкраще ввести нового співробітника в курс справ.
Нав'язування корпоративних цінностей у надто жорсткій формі.  Іноді на співробітника першого ж дня буквально вивалюють купу інформації про те, в яку чудову фірму він потрапив.  Досить нав'язливо змушують «пишатися» тим, що працівника взяли саме в таку чудову компанію.  Примушують мало не на зубок вивчити статут фірми, дані про її цінності та корпоративну культуру.  У деяких компаніях співробітники вчать усе це напам'ять (без жартів!) і потім здають текст ейчару чи керівнику, як вірш у школі.  Чи варто говорити про те, що новому співробітнику такі речі можуть здатися, як мінімум, знущанням?
На одному з провідних сайтів для ейчарів розміщено рекомендації, більшість з яких викликають подив.  Тому радимо ретельно «фільтрувати» всі поради щодо того, як краще адаптувати співробітника.  Просто поставте себе місце новачка.  Ви б хотіли, щоб з вами чинили так?  Отже, поширені «шкідливі» поради:
 - Розміщувати на дошці оголошень фото нових співробітників.  Чимось нагадує «їх розшукує міліція», вам не здається?  Та й навіщо робити так, щоб кожен знав, що саме цей співробітник – новачок?  А для сором'язливих людей подібна «примусова публічність» взагалі може бути подібною до смерті.
- Надіслати родичам привітання з прийняттям на роботу.  Добре було б ще самій людині.  Але ж родичам навіщо?.. Та й яка мотивація?  «Дякую, що перебуваєте у кровних зв'язках із нашим новим співробітником»?  І що, якщо за тиждень людина вирішить звільнитися?  Чи, наприклад, не впоратися з роботою, і звільнять його?.. А батьки, ще, не дай Боже, почнуть переживати – як це, вигнали з такої чудової фірми, яка їм ще й поздоровлення шле!  Чи раптом він взагалі вирішив піти з попередньої роботи, вирішивши про це поки що нікому не говорити?.. Загалом складно придумати щось некоректніше, ніж подібні дії.
ейчару радять проводити щоденні бесіди з новим співробітником, ставлячи йому більше запитань.  Чи все добре?  Як колектив?  Чи справляєтеся з роботою?  І ще з десяток схожих.  А тепер уявіть, що ви прийшли на місце.  Мало того, що ви і так досить напружені, так за вами ще ходить по п'ятах ейчар, щодня дістаючи тими самими питаннями.
Прийоми адаптації
Отже, помилок, описаних вище, ви не допустите.  Але все ж таки як найкраще адаптувати нову людину?  Для цього є кілька простих та ефективних прийомів.
У перший день роботи в загальних рисах ознайомте співробітника з корпоративною політикою компанії, розкажіть про культуру, цілі та місію.  У жодному разі нічого не нав'язуйте, не змушуйте вчити напам'ять і не натякайте прямо чи опосередковано, що він повинен пишатися роботою в такій чудовій фірмі (див. попередній абзац).
Найкраще – у живому спілкуванні цікаво, дружелюбно та максимально зрозуміло розкажіть про ті речі, які новачок повинен знати про підприємство.  Особливу увагу приділіть місії та цілям – це мотивує людей.  Також не забудьте описати продукцію або послуги, згадайте про пріоритети, керівництво, структуру та інші важливі речі.
Загалом окресліть перспективи кар'єрного зростання.  Наведіть приклад: "Співробітник А. починав на вашій позиції, але зробив дуже вдалий проект і нещодавно його підвищили".  Це ненав'язливо стимулюватиме людину працювати краще і прагнути до підвищення.
Далі максимально детально розкажіть про те, як і коли отримують зарплату, про оформлення лікарняної та відпустки, доплати за понаднормові та інші «паперові» питання, корпоративний телефон чи автомобіль тощо.
Потім розкажіть про права та обов'язки співробітника – як голосних, так і негласних.  Сюди входить безліч нюансів - наприклад, дрес-код, графік роботи або те, що на роботу потрібно приходити за 5 хвилин до початку робочого дня.
Детально розкажіть також про те, що заведено, а що – ні в колективі.  Наприклад, чи зазвичай працівники збирають гроші на подарунок для іменинника?  А сам винуватець урочистостей – скоріше скромно замовчить про свято, виставить лише пляшку вина, чи запросить увесь відділ у ресторан?  Як у фірмі ставляться до перекур і перерв на каву?  Куди інші працівники ходять обідати?  І багато інших важливих речей.
Проведіть невелику екскурсію фірмою та приміщенням, ознайомте з робочим місцем та правилами з користування ПК, познайомте новачка з колегами.
Наставники та куратори
Обов'язково призначте для новачка куратора з числа керівників чи наставника – досвідченішого колегу.  А краще – і того, й іншого.  Стимулюйте цих працівників до наставництва, наголошуйте, що це – привілей та символ високої кваліфікації.  Можна навіть видавати премію за наставництво.
Куратор чи наставник має взяти новачка «під крильце» не лише у робочих питаннях, а й допомогти йому влитися до колективу.  Ця людина має бути позитивною, доброзичливою та комунікабельною.  Саме він може розповісти новачкові про багато неформальних нюансів.  Крім того, він повинен завжди бути готовим відповісти на запитання новоспеченого колеги та навчити чогось, проте уникати того, щоб виконувати роботу замість нього.
У перший день також важливо дати співробітнику максимально чіткі інструкції щодо роботи, методів її виконання, термінів та дедлайнів, а також очікуваних результатів.
Видайте співробітнику також список телефонних номерів інших працівників та відділів.  Добре, якщо посадова інструкція є у надрукованому вигляді.  Відразу поговоріть зі співробітником і чітко скажіть, що якщо у нього виникнуть будь-які питання, він завжди може звернутися до вас.  Раз на кілька днів ви можете ненав'язливо поцікавитися тим, як у нього справи і ще раз наголосити, що готові відповісти на будь-які питання.

comments powered by Disqus

Читайте также

Рубрики блогу

Популярне

Теги

робота освіта карєра веб дизайн туризм php c с java бизнес турагенство візове оформлення CMS Joomla WordPress створення сайту бронювання персонал мотивація економіст фінансист Програміст авк кошторис створення сайта інтернет створення сайтів бухгалтерія бухгалтерський облік бізнес управління персоналом работа закони Excel внз навчання офіс бухгалтер пошук роботи логістика зед перевезення вантажів зп перевезення вантажі фінансовий аналіз економіка фінанси курси програмування hr hr-менеджер кошторисник ефективність запаси склад перевезення вантажу підприємство резюме презентація клієнти співбесіди іврит інтерв'ю ЗЕД відрядження оренда криза митний брокер календарь бухгалтера митниці роота бухгалтера маркетинг НБУ банки кошторисна справа бюджет податки штрафи ПДФО бухгалтерський облік ЕДРПОУ НДС ПДВ тестування