
Уявіть – Ви подорожуєте до екзотичних країн, Вас гостинно зустрічають у найкращих готелях, і за це ще й платять Вам, а не Ви. Мрія? Цілком реальна перспектива, якщо вибрати професію менеджера з туризму. Тільки не думайте, що все так просто. Коли розлючений клієнт, якого не зустріли в аеропорту або забули розмістити в готелі, зателефонує Вам серед ночі, не дивуйтесь – вирішити його проблему також належить до Ваших обов'язків.
Щоб зрозуміти, в чому полягає робота менеджера з туризму та в чому її складність, поставимо себе на місце клієнта, який зібрався провести відпустку в далекій країні. Припустимо, він приблизно уявляє яку суму готовий витратити, і впевнений, що катання на лижах йому зараз не цікаво, а годування крокодилів з рук – надто екстремальна витівка. А далі – немає межі польоту фантазії. Запропонувати йому поїздку до Праги чи сонячного узбережжя Адріатики? Отже, доведеться ставити навідні питання, вислухати побажання та заперечення, і, нарешті, яскраво описати, як чудово плисти в човні каналами Венеції, розглядаючи старовинні будинки. І в той же час, відправляючи туриста в незнайому країну, Ви повинні не тільки «закохати» його в майбутню подорож, а й чесно попередити про важливі місцеві особливості, такі як бажаний дрес-код у мусульманських країнах або тлумачення жестів в Індії. Всі недоліки у виборі туру і все "забув попередити" - на Вашій відповідальності, і в разі чого вирішувати спірні моменти доведеться саме Вам. Втім, це частина професії, треба бути уважною і спокійно ставитися до неминучості форс-мажорних ситуацій, тому що все не можна передбачити і не все залежить від Вас. Натомість менеджер з туризму, якого не налякати жодними складнощами, цінується роботодавцями та завойовує лояльність клієнтів.
Робота в туризмі професія цікава, сповнена вражень, спілкування з людьми. Якщо Вам хочеться тихенько сидіти за комп'ютером, методично виконуючи свої робочі завдання, і щоб у цей час ніхто не чіпав, не обирайте туристичний бізнес. Близько 70% робочого часу менеджер із туризму проводить, консультуючи клієнтів. І не забувайте – він повинен виконувати план продажу, а отже – вміти переконувати та знаходити відповідну пропозицію для кожного. Що толку розписувати клієнту, який відклав на сімейну відпустку 600 доларів, принади вечірніх прогулянок набережною в Монте-Карло? Правильна постановка цілей, хороша пам'ять (Ви ж не збираєтеся зачитувати клієнту інформацію з путівника?) та комунікабельність – запорука успіху у професії. І, звичайно ж, потрібне знання англійської мови. Без нього, як кажуть, далеко не поїдеш, і в кар'єрі не просунешся.
А з чого розпочати кар'єру менеджера з туризму? Можливо, тут ніяк не обійтися без диплома за спеціальністю та ще й престижного вузу? Насправді все не так складно. Було б бажання і готовність спочатку працювати за відносно невисоку зарплату. Втім, ці «на початку» тривають лише близько року. Потім, маючи необхідний досвід, а щоб розібратися в основних обов'язках багато часу не потрібно, Ви зможете претендувати на вищу посаду та зарплату. До речі, щоб успішно зробити перші кроки в кар'єрі, варто пройти курси менеджера з туризму. Адже, якщо у Вас немає освіти в цій галузі, а крім Вас на посаду претендують інші кандидати, ніж залучити роботодавця на свій бік? Нікому в офісі не хочеться возитися з новачками, яких доведеться навчати з нуля, пояснюючи навіть найпростіше. Наприклад, як працювати у програмах пошуку та бронювання турів.
Галузь туризму зростає, різні економічні спади та кризи, звичайно, позначаються на платоспроможному попиті, але не вбивають його, скоріше періодично переформатують. Ну і є ще сезонність, обумовлена і кліматичними причинами, і звичайними термінами відпусток та канікул. Відповідно, такою самою сезонністю страждає і заробіток менеджера з туризму. Про заробіток - стартовий розмір становить 2000-3000 гривень, далі, як і в більшості професій, все залежить від досвіду, обов'язків та компанії. Загалом фахівці з досвідом роботи понад 3 роки можуть у Києві розраховувати на 6500-7000 грн.
Щодо компаній у сфері туристичних послуг – їх по суті два види. В агентствах співробітники займаються залученням клієнтів на існуючі тури, тобто продають путівки. А ось менеджери в компаніях-туроператорах розробляють маршрути, складають екскурсійні програми, укладають договори з турагентствами, вирішують проблеми з клієнтами, бронюють квитки та організовують рейси, займаються страховкою, підтримують необхідні зв'язки із стороною, що приймає за кордоном. Втім, деякі компанії є одночасно і туристичними агенціями та туроператорами. У великих фірмах-операторах обов'язки, як правило, поділені між менеджерами так, що одні займаються бронюванням місць, інші – оформленням віз тощо. На подібну посаду з певним простим завданням можна влаштуватися без досвіду роботи чи вищої освіти. Так що починати сходження кар'єрними сходами в туристичній галузі радимо саме з цієї сходинки. У тих же великих компаніях за планування нових турів відповідають фахівці з добрим досвідом та глибокими знаннями у професії. Звідси й вищий заробіток. Якщо йдеться про просування в туристичній агенції, де немає такого чіткого поділу праці, та й колектив, як правило, не так багато, у перспективі Ви можете стати заступником директора або директором агентства. А чому б згодом не відкрити свій бізнес? Добре, що сфера діяльності масштабних фінансових вкладень не вимагає.
Вибравши професію Менеджера з Туризму, можливо, Ви займетеся виключно організацією походів у Гімалаях, а ймовірно, вивчіть ринок туристичних послуг у кількох напрямках, від Парижа до Австралії. У будь-якому випадку, шанси на успіх у туристичному бізнесі залежать передусім від Вашого бажання працювати з клієнтами, оптимізму та впевненості в собі. Знання японської мови та інші рідкісні вміння зовсім не є обов'язковими. Усьому можна навчитися у ході справи, було б бажання. Тієї ж англійської можна вдосконалювати, а, побувавши в рекламному турі на Карибах, Ви з радістю розкажете клієнтам, чому варто провести відпустку, засмагаючи на тутешніх пляжах.