Зразок сертифiкатуОбразец сертификата

Бюджетне планування і контроль

20 вересня 2014, 3706
Категорія: фінанси

Бюджетне планування та контроль

Бюджетне планування – одне з основних функцій управління підприємством. Для реалізації цієї фукції бухгалтерія складає загальний кошторис підприємства, до якого входять його витрати та доходи, що плануються на певний період, а потім контролюються на всіх етапах та рівнях виробництва. Від того, наскільки правильно буде складена схема, і як точно потім вона буде дотримуватися діяльності компанії, залежить фінансова ефективність підприємства, його прибутковість і рентабельність.

Фінансові плани можуть бути оперативними, середньостроковими та стратегічними і включати як усі параметри та аспекти функціонування фірми, так і бути складеними для її конкретного підрозділу чи системи. Основним завданням бюджетування є створення основи, зразка для виконання конкретних кількісних цілей, контролю ефективності роботи підрозділів та співробітників з боку керівництва та створення системи мотивації працівників на основі показників їхньої діяльності.

Основні показники системи бюджетів

Головний бюджет підприємства включає дві складові – фінансовий та операційний плани. Операційний бюджет компанії або організації відображає діяльність окремих систем та підрозділів, таких як продаж, виробництво, закупівля, витрати на оплату праці, управління, витрати на транспортування, упаковку та просування продукції.

Основою операційного бюджету план реалізації продукції. Від того, яка кількість продукції та сума виручки за неї будуть закладені до бюджету, залежить функціонування всіх інших систем та підрозділів підприємств, таких як виробництво, логістика, НДДКР та інших.

Основними показниками, які закладаються до бюджету, є собівартість продукції, прибуток від її реалізації, прибуток, комерційні та управлінські витрати. Фінансовий план підприємства є аналіз цих показників з погляду джерел та напрямів вкладення коштів. Він відображає інвестиції, власні та позикові кошти, співвідношення запланованих витрат та доходів фірми у відсотках. З його допомогою власники компанії можуть побачити та проконтролювати, наскільки ефективними є інвестиції в їх підприємство. Бюджети мають бути складені, погоджені з усіма підрозділами та затверджені керівництвом до початку господарського року, на який він складається.

Недоліки традиційного бюджетного планування

Традиційно складання кошторисів і бюджетів ґрунтується на прогнозуванні обсягів та виручки від збуту. Зазвичай становлять кілька варіантів планів: песимістичний, оптимістичний та імовірнісний. Такий прогноз залежить від багатьох факторів економіки, культурного та політичного життя суспільства, тому його точно скласти, особливо на тривалий період, досить складно. Особливо це проблематично в період кризи та нестабільності економіки, коли різко та кардинально можуть змінюватися курс обміну валют, купівельний попит та інші показники. Тому такий бюджет не може бути надійною основою для контролю ефективності діяльності підрозділів.

До того ж традиційна система застаріла, вона вимагає від виконавців великих витрат часу і заснована не на збуті, а на виробництві. У цьому ціна розраховується з урахуванням собівартості, а чи не залежно від ринкового попиту. І в такому плануванні погано використовуються можливості залучення позикових коштів. Понад те, складання кошторисів саме собою може бути основою економії коштів і здатне змусити людей різних підрозділах підприємства працювати продуктивніше. Для цього має бути налагоджена робота компанії, кожен співробітник повинен знати та розуміти показники плану та прагнути до їх досягнення. Кожна стаття бюджету має бути реальною та адекватною, а колектив має бути згуртованим, організованим та мотивованим.

Нові форми бюджетів

Таким чином, у сучасних умовах розробляються та використовуються нові форми бюджетного планування, такі як складання гнучких бюджетів. У цьому випадку за основу беруть план продажів, і решта всіх показників коригують відповідно до змін на ринку. Також ефективним методом є розробка та виконання помісячних бюджетів, які дають можливість більш точно прогнозувати різні показники господарської діяльності підприємства. При цьому підрозділи підприємства набувають більшої самостійності, співробітники більше зацікавлені у досягненні загального результату, а аналіз результатів кожного періоду дає можливість робити висновки, вносити зміни та навчатися на своєму досвіді. При цьому є можливість економії коштів та раціональнішого розподілу ресурсів.

Таким чином, бюджетне планування та контроль є необхідними та ефективними функціями управління підприємством. У ринкових умовах вони можуть і повинні використовуватися, але їх потрібно адаптувати відповідно до нових реалій економіки, а також вони повинні доповнюватись іншими дієвими методами мотивації персоналу та організації робочого процесу.

comments powered by Disqus

Читайте также

Рубрики блогу

Популярне

Теги

робота освіта карєра веб дизайн туризм php c с java бизнес турагенство візове оформлення CMS Joomla WordPress створення сайту бронювання персонал мотивація економіст фінансист Програміст авк кошторис створення сайта інтернет створення сайтів бухгалтерія бухгалтерський облік бізнес управління персоналом работа закони Excel внз навчання офіс бухгалтер пошук роботи логістика зед перевезення вантажів зп перевезення вантажі фінансовий аналіз економіка фінанси курси програмування hr hr-менеджер кошторисник ефективність запаси склад перевезення вантажу підприємство резюме презентація клієнти співбесіди іврит інтерв'ю ЗЕД відрядження оренда криза митний брокер календарь бухгалтера митниці роота бухгалтера маркетинг НБУ банки кошторисна справа бюджет податки штрафи ПДФО бухгалтерський облік ЕДРПОУ НДС ПДВ тестування