
При міжнародних перевезеннях вантажів, особливо у далекі відстані, зазвичай є можливість використання різних видів транспорту чи поєднання кількох видів транспорту під час доставки однієї й тієї ж вантажу, тобто мультимодальних перевезень.
Коли менеджер з логістики або закупівель бачить необхідність закупівлі того чи іншого виду вантажу, аналізуючи запаси товару на складі, або начальство ставить перед ним таке завдання, він обов'язково замислюється, який вид транспорту вибрати. Він може звернутися до експедитора, який відповідатиме за всі етапи перевезення у комплексі, тобто за весь транспортний ланцюжок; знайти перевізників, які безпосередньо здійснюватимуть транспортування товару на кожній конкретній стадії перевезення; а може домовитись із постачальниками про те, щоб вони займалися доставкою продукції до певного пункту.
Вибір оптимальних умов Інкотермс
Насамперед, які б умови Інкотермс сторони не обрали для співробітництва за контрактом, у будь-якому разі доставку на якійсь частині шляху, хоча б незначною, здійснюватиме кожна сторона. Так, на практиці дуже рідко використовуються умови Ex Works, і це можливо тільки при доставці автомобільним транспортом.
Якщо імпортер наймає вантажівку, щоб він заїхав на завод постачальника і забрав вантаж, експортер повинен здійснити його експортне митне очищення. Тому частіше використовуються умови FCA при доставці автомобільним та повітряним транспортом та умови FOB при доставці морським транспортом.
Якщо доставку бере на себе експортер, найчастіше використовуються умови CPT або DDU. Умови DDP практично ніколи не використовуються, тому що постачальник не може забезпечити митне очищення вантажу при імпорті в країні покупця.
Найчастіше сторони обирають умови групи C, в основному, CIF при морському перевезенні та CPT при використанні інших видів транспорту. Але при цьому, якщо пункт переходу ризиків та відповідальності перебуває у третій країні, існує велика ймовірність виникнення спірних моментів між експортером та імпортером. Наприклад, витрати на перевантаження та зберігання вантажу в порту в пункті переходу відповідальності можуть оплачуватись як постачальником, так і покупцем. Тому використовувати ці умови потрібно з великою обережністю та, по можливості, вибирати інші, менш ризиковані варіанти.
Вибір виду транспорту
Уклавши контракт з постачальником і визначившись з умовами Інкотермс, на яких здійснюватиметься постачання, менеджер з логістики вибирає оптимальний вид транспорту для перевезення вантажу на конкретній ділянці колії. Це рішення приймається з урахуванням терміновості, виду продукції, кількості замовленого товару та його цінності.
Невеликі за вагою і обсягом, а також цінні вантажі, що швидко псуються, зазвичай перевозяться авіатранспортом. При цьому вартість доставки буде найвищою, тому цей вид транспорту використовується нечасто. Можна також скористатися експрес-доставкою. Це зручніше для відправника та одержувача, тому що вони здійснюються від дверей до дверей, і кур'єрська служба бере на себе всі ризики та відповідає за всі етапи доставки кореспонденції чи посилки. Але представникам компанії-імпортера все одно потрібно приїжджати до офісу кур'єрської служби для здійснення митного оформлення товару. До того ж, такий метод доставки ефективний лише в тому випадку, коли перевозяться мінімальні вантажі за вагою та обсягом, інакше це просто невигідно.
Автомобільний чи залізничний транспорт
Якщо є можливість перевезення вантажів лише суходолом, найчастіше використовується автомобільний чи залізничний види транспорту. Залізничний транспорт вибирають при перевезеннях вантажів у великій кількості та великі відстані. При цьому швидкість доставки відносно невелика та витрати на перевезення вантажу цим видом транспорту теж невисокі. З його допомогою доцільно перевозити вантажі насипні, навалочні та наливні, такі як кам'яне вугілля, будівельні матеріали, нафта та нафтопродукти, деревина, метали та інше. Автомобільний транспорт більш маневрений, гнучкий і водночас досить швидкий. З його допомогою вигідно перевозити різні вантажі на відносно невеликі відстані, у тому числі швидкопсувні, небезпечні, габаритні та негабаритні.
Морський транспорт
При перевезенні морським транспортом витрати компанії будуть мінімальними, але терміни доставки є досить великими. Цей вид транспорту використовується досить часто. Такі перевезення дозволяють компанії значно заощадити на доставці товару, але менеджер з логістики змушений планувати замовлення та прогнозувати попит на продукцію заздалегідь. Тому часто за час, поки фабрика вироблятиме товар, і поки його буде доставлено на склад компанії-імпортера, попит може змінитися в той чи інший бік, і спрогнозувати його на кілька місяців уперед в умовах кризи та нестабільності економіки буває досить складно. При цьому компанії часто укладають один контракт з експедитором, який повністю відповідає за доставку товару до пункту призначення, включаючи навантаження та зберігання товару в проміжних портах, навантаження в автомобіль у країні покупця, а іноді ще й розмажує вантаж у порту за дорученням вантажоодержувача.
Таким чином, відправник або одержувач вантажу обирає оптимальний шлях прямування, вид транспорту та виконавців відповідно до виду товару, його кількості та конкретної ситуації.